donderdag 21 september 2017

donderdag, 21 september

- We schrijven de getallen van links naar rechts.
Schuin naar boven, prikken en een lange stok recht naar beneden.  Welk getal hebben we geschreven?  Let op: je mag niet opheffen.

- In de klas konden we het woord "en" maken.  Dit hebben we ook veel nodig, net als "de".  Het woord "en" zit bij in het woorddoosje.  In het agenda is vandaag het leesboek blz. 17 aangeduid.  Gelangrijk is dat je een goede plaats zoekt om thuis te lezen.  De twee handen houden het volgblaadje goed vast.  Dat blaadje moet je naar beneden schuiven.  Alle woorden moeten luidop gehakt en geplakt worden.  Als ouder kan je helpen door telkens de eerste letter luidop mee te zeggen (behalve als het al lukt).  Je kan de eerste letter ook zeggen zonder geluid.  Dan zien de kinderen met welke letter het woord begint.  Een potloodpunt kan je als ouder gebruiken om mee te wijzen (van het kopje naar het buikje en het staartje, daarna terug naar het kopje wijzen).  Als het echt niet lukt, kan je beter met de groene letterkaarten tweeletter woorden maken : an, as, ar, at, al, ...  in, is, ik, il, it,   ...

-



- Bij juf Nicole werkten we in drie stationnetjes:
* bal omhoog gooien en terug vangen (wie het goed kon mocht ook klappen)
* een tikspel met hondjes en een slager
* een loopoefening waarbij je naar een ander huisje moest lopen als de kegel op de grond komt


- In de klas maken we links en rechts zichtbaar door lila linkerhanden en rode rechtervoeten  te maken.

- Opstappen, afstappen, remmen, afstand houden, over een tak rijden, in groepjes fietsen, een bocht nemen, met één hand rijden, plots stoppen... We oefenen fietsvaardigheden in om de fietstocht voor morgen wat voor te bereiden.

- Op het digibord bekijken we de foto's van de Scharrelloop van vorig schooljaar.  Nu weten we een beetje wat ons te wachten staat.  We fietsen naast iemand van het zesde leerjaar.  Dit fietsmaatje zal ons ook helpen bij het parkeren van onze fiets in het bos.