maandag 4 september 2017

maandag, 4 september

Was iedereen klaar voor de eerste volle week ?  Hopelijk wel !

- Vanaf nu zullen we elke dag een uurtje rekenen.  Wat is rekenen?  Ken je al rekenoefeningen?  Moeten je mama en papa ook nog rekenen?
We kwamen tot het besluit dat rekenen veel meer is dan tellen tot 10 en plus en min.  Rekenoefeningen gebruik je elke dag, daarom is het zo belangrijk en daarom doen we dat elke dag!
We konden ook al een kijkje nemen in onze rekenboeken.

- "ik" is het eerste woord dat we in het eerste leerjaar leren.  Van het woord werden heel wat foto's getrokken zodat het woord goed in het hoofd bewaard werd.  Nadien werden de twee letters voorgesteld : de letters "i" en "k".    Thuis kan je het woord leren lezen door de tekening van het woord uit te drukken uit de uitdrukvel.  Aan de achterkant staat het woord "ik".  Dit woord mag in het woorddoosje gestoken worden.  De letters van het woord zitten in het letterdoosje.  Die werden in de klas uitgedeeld.  Deze letters kan je thuis oefenen.  Ook het woord "ik" kan je thuis laten leggen.

- In de klas staan 7 lege flessen.  Met behulp van water, een trechter, een maatbeker, gekleurd papier en pictogrammen maakten we er een weekkalender van.  De pictogrammen helpen ons bij het opzeggen van de dagen.  We oefenden ook de begrippen gisteren, vandaag en morgen.




- To en Maatje waren ook uit vakantie.  Zoals in de kleuterschool zijn er een aantal zaken die wij ook belangrijk vinden : ik ben beleefd, ik luister, ik speel (h)eerlijk, ik draag zorg voor, ik ben stil.  Daarom kreeg iedereen niet 1 sleutel maar wel 5 !  Mogen wij vragen om deze sleutels uit te knippen en te voorzien van naam.   Wie een foutje maakt, moet een sleutel betalen.  Kan je dan laten zien dat het beter kan ?  Dan verdien je je sleutel terug.

- Mol en Beer zijn twee vrienden die ons helpen bij het leren lezen.  Voor elk thema luisteren naar een verhaal.  Vandaag luisterden we naar het eerste verhaal.  Het verhaal heeft zes kaartjes.  Deze kaartjes staan ook op een uitdrukvel.  Deze kaartjes mag je uitdrukken.  Die mag je thuis houden.  Kan je kind het verhaal van Mol en Beer, An en Tom navertellen ?

- Het agenda werd voor heel de week ingevuld.  Hopelijk is het een beetje duidelijk.  Als dat niet zo het geval is, geven we graag nog meer uitleg volgende week dinsdag op de infoavond.















-  Naar jaarlijkse gewoonte gaan de kleuters en de kinderen van het eerste leerjaar naar de kermis.  Het laatste uurtje van de dag was het aan ons.  Dolle pret op de paardenmolen !!!